NILAI EDUKASI TERHADAP ANAK DALAM DONGENG TING-TING-TING! KARYA ASRI ANDARINI PADA SITUS WEB LET’S READ ASIA(KAJIAN SASTRA ANAK)
DOI:
https://doi.org/10.33772/1h9t1438Keywords:
Children's Literature Study, Fairytale, Situs Web Let’s Read Asia, Educational ValueAbstract
The study entitled "Educational Values ??for Children Through Fairy Tale Pesan Dalam Amplop by Yulina Tales on the Let's Read Asia Website (Children's Literature Study)" aims to describe how educational values ????for children through fairy tales on the Let's Read Asia website. This type of research is literature. The method used in this study is descriptive qualitative using a structural approach. The data in this study are all quotes in the form of words, sentences and paragraphs found in the collection of fairy tale books on the Let's Read Asia website which are considered to have educational values ????of goodness for children published in 2024. The theory used is the theory put forward by Burhan Nurgiyantoro. The data sources in this study are fairy tales on the Let's Read Asia website published in 2024. The results of this study indicate that on the Let's Read Asia website there are several fairy tales that can provide educational value for children. Fairy Tale Ting-Ting! by Asri Andarini provides personal education in the form of emotional development values, imagination development values, intellectual development values. However, in the educational value section, only the value of exploration and discovery was found.
References
Amelia, A., & Sumarni, S. (2022). Peran orang tua dalam mengoptimalkan perkembangan sosial anak usia 5-6 tahun. Jurnal Pendidikan Anak, 11(2), 171-180.
Cahyaningrum, E. S., Sudaryanti, & Purwanto, N. A. (2017). Pengembangan Nilai-Nilai Karakter Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan dan Keteladanan. Journal uny, 203-213.
Cahyaningrum, D. P. (2020). Analisis Muatan Nilai Moral dalam Dongeng pada Buku Siswa Kelas II Sd Tema 7 “Kebersamaan” Kurikulum 2013.
Cahyati, N., Friantary, H., & Eliya, I. (2021). Unsur Pembangun dalam Sastra Anak Novel Mata di Tanah Melus Karya Okky Madasari: Kajian Strukturalisme. ESTETIK: Jurnal Bahasa Indonesia, 4(1), 87-114.
Gunawan, I. D., Pranata, & Mitro. (2019). Cerita Dongeng Sebagai Media Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Tampung Penyang, 73-85.
Giwangsa, S. F., Heryanto, D., Hartati, T., Mulyasari, E., Heryani, R., Rahmawati, E., ... & Somantri, M. (2023). Pengembangan Modul Tematik Praksis Sastra Anak pada Pembelajaran Drama Berbasis Karakter Nasionalisme di SD. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1730-1740.
Hafizah, Rahmat, A., & Rohman, S. (2022). Pembelajaran Sastra Anak dalam Membentuk Karakter Disekolah Dasar. METALINGUA, 137-144.
Hakim, A. R., & Darojat, J. (2023). Pendidikan multikultural dalam membentuk karakter dan Identitas Nasional. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(3), 1337-1346.
Habsari, Z. (2017). Dongeng sebagai pembentuk karakter anak. BIBLIOTIKA: Jurnal Kajian Perpustakaan dan Informasi, 1(1), 21-29.
Hafizah, H., Rahmat, A., & Rohman, S. (2022). Pembelajaran sastra anak dalam membentuk karakter di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Metalingua, 7(2), 137-144.
Kartika, P. C. (2015). Meningkatkan Jiwa Sosial Anak Melalui Karya Sastra berupa Dongeng (Kajian Sastra Anak). STILISTIKA, 102-112.
Kurniawan, S. (2018). Globalisasi, Pendidikan Karakter, dan Kearifan Lokal yang Hybrid Islam pada Orang Melayu Kalimantan Barat. Jurnal Penelitian, 12(2), 317-354.
Kurniawan, H. (2018). Penalaran Moral Anak dalam Cerita pada Majalah Bobo dan Harian Kompas. Poetika: Jurnal Ilmu Sastra, 6(2), 66-78.
Mardiana, L., Pratiwi, M. R., & Hening, D. (2021). Analisis media edukasi puzzle untuk pendidikan karakter anak usia dini. Expose: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(2), 115-128.
Manshur, Fadlil Munawwar. "Kajian teori formalisme dan strukturalisme." SASDAYA: Gadjah Mada Journal of Humanities 3.1 (2019): 79-93.
Muslim, I. (2019). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Novel Sang Pencerah Karya Akmal Nasery Basral Perspektif Mohammad Daud Ali Serta Relevansinya dengan Problematika Pendidikan Saat Ini (Doctoral dissertation, Doctoral Dissertation, Uin Sunan Ampel Surabaya)(Online)).
Nasarudin, N., Yulisna, R., Sartika, R., Sari, A. W., Satini, R., Anggraini, D., ... & Febriana, N. (2024). Pragmatik. Yayasan Tri Edukasi Ilmiah.
Nurgiantoro, B. (2018). Sastra anak: pengantar pemahaman dunia anak. Ugm Press.
Nurgiyantoro, B. (2010). Sastra anak dan pembentukan karakter. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(3).
Nurachmana, A., Purwaka, A., Supardi, S., & Yuliani, Y. (2020). Analisis Nilai Edukatif dalam Novel Orang-orang Biasa Karya Andrea Hirata: Tinjauan Sosiologi Sastra. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 1(1), 57-66.
Putri, K. P. I., & PARNANINGRUM, R. D. W. (2018). Struktur Naratif Vladimir Yakovlevich Propp Dalam Dongeng Die Zertanzten Schuhe Karya Brüder Grimm. IDENTITAET, 7(2).
Rusli, M. (2021). Merancang penelitian kualitatif dasar/deskriptif dan studi kasus. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 48-60.
Sayekti, O. M., Sujarwo, S., & Chang, Y. Y. (2022). Pendidikan karakter melalui digitalisasi cerita anak bermuatan budaya: Analisis pada aplikasi literacy cloud. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 15(2), 200-210.
Sirojuddin, A., & Susanto, T. D. A. (2022). Peran Orang Tua dalam Membentuk Pendidikan Karakter Anak DiMasa Pandemi. INCARE, International Journal of Educational Resources, 2(5), 463-479.
Suwarti, S., Laila, A., & Permana, E. P. (2020). Pengembangan Media Komik Berbasis Kearifan Lokal untuk Menentukan Pesan dalam Dongeng pada Siswa Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 7(2), 140-151.
Solichin, M. B., & Poernomo, K. N. (2023). Kritik Sastra Anak : Strukturalisme dan Problematikanya dalam Cerpen Gadis Penjual Korek Api. Jurnal Bahasa, Seni, dan Pengajaran, 97-102.
Triharningsih, Y. (2024) Dongeng Pesan Dalam Amplop. https://www.letsreadasia.org/ (Minggu 21 Juli 2024)
Umami, R. H. (2022). Bias Gender dalam Sastra Anak : Studi pada Buku Kecil-Kecil Punya Karya. Jurnal Perempuan dan Anak, 1-23.
Wibowo, I. S., Budiman, M. A., & Untari, M. F. A. (2018). Analisis buku dongeng Si Kancil karya Tira Ikranegara dalam peningkatan nilai moral. International Journal of Community Service Learning, 2(3), 199-206.
Wijayanti, A. (2022). Analisis Nilai-Nilai Karakter pada Sastra Anak Berjenis Dongeng Modern. Skripsi, 1-40.