Analisis Faktor-Faktor yang Memengaruhi Minat Masyarakat Kota Jakarta terhadap Pinjaman Online Ceria BRI

Authors

  • Sarah Maulidina Program Studi Antropologi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Padjadjaran Author
  • Rina Hermawati Program Studi Antropologi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Padjadjaran Author

DOI:

https://doi.org/10.33772/etnoreflika.v13i2.2467

Keywords:

cultural factors, financial technology, communities, online loan

Abstract

Technological progress is developing rapidly in various sectors, one of which is the financial sector, commonly known as financial technology (fintech). We expect financial technology, an innovation from the financial industry, to solve various financial service problems. One form of financial transaction in financial technology services is online peer-to-peer lending or online loans. Users of online loan services increase every year because of the speed and convenience offered compared to conventional online loans, including those explicitly provided for BRI customers, namely Ceria. This research aims to identify the factors, particularly cultural and social ones, that motivate individuals to use Ceria BRI online loans. The study employs a qualitative approach, gathering data through interviews, observation, and literature review. The results of this study explain that people use online loans for urgent needs and lifestyle fulfillment. Social and cultural factors also significantly influence the use of online loans among Jakarta's residents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sarah Maulidina, Program Studi Antropologi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Padjadjaran

    Program Studi Antropologi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Padjadjaran

  • Rina Hermawati, Program Studi Antropologi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Padjadjaran

    Program Studi Antropologi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Padjadjaran

References

Anggoro, D. G. (2018). Pengaruh Citra Merek terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Xiaomi melalui Ekuitas Merek sebagai Variabel Intervening. Jurnal Mirai Management, 7(2), 418-429.

Burhanuddin, C. I,. & Abdi, M. N. (2019). Tingkat Pemahaman dan Minat Masyarakat dalam Penggunaan Fintech. Owner: Riset dan Jurnal Akuntansi, 3(1), 21-27.

Ismail. (2018). Minat Masyarakat Kota Banda Aceh terhadap Kartu Kredit Bank. Jurnal Ekonomi dan Manajemen Teknologi, 89 - 98.

Dewi, N. P., & Gorda, A. N. (2021). Intensi Minat Kaum Milenial dalam Mengadopsi Layanan Pinjaman Online (Peer to Peer Lending). Jurnal Akuntansi dan Pajak, 855-866.

Kadir, S. A. (2020). Faktor - Faktor yang mempengaruhi Minat Mahasiswa di Yogyakarta terhadap Pinjaman Online Cicil.co.id.

Kandly Panginan, E. (2020). Fenomena Aplikasi Kredit dan Pinjaman Online Kredivo di Indonesia. Jurnal Komunikasi dan Kajian Media, 4(1), 12-26.

Krisdiana, S. (2018). Analisis Preferensi Konsumen Pengguna Transportasi Online pada Sistem Pembayaran Digital (Studi Kasus Pengguna Gojek di Kota Malang). Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 6(2).

Martono, N. (2012). Sosiologi perubahan sosial: perspektif klasik, modern, postmodern, dan postkolonial. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Mowen. (2002). Perilaku Konsumen. Jakarta: PT Erlangga.

Ngafifi, M. (2014). Kemajuan Teknologi dan Pola Hidup Manusia dalam Perspektif Sosial Budaya. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 2(1), 33-47.

Novika, F., Septivani, N., & P, I. I. (2022). Pinjaman Online Ilegal Menjadi Bencana Sosial Bagi Generasi Milenial. Management Studies and Entrepreneurship Journal, 1174-1192.

Nurdina, N., & Amailah, I. (2023). Preferensi Masyarakat Kota Bandung terhadap Pinjaman Online. Jurnal Riset Ilmu Ekonomi dan Bisnis, 33-38.

Pambudi, R. D. (2019). Perkembangan Fintech di Kalangan Mahasiswa UIN Walisongo. Harmoni: Jurnal Pembelajaran IPS dan PKN, 4(2), 74-81.

Sihombing, N. M., Suryanto, N. E., Mahameru, M., Setiawan, M. R., & Marsella, E. (2019). Dampak Penggunaan Pinjaman Online Terhadap Gaya Hidup Konsumtif Mahasiswa Yogyakarta. 500-507.

Tua, R. B., & Surahman, A. (2020). Faktor-Faktor Pendorong Kecenderungan Perubahan Gaya Hidup Masyarakat Yang Mengakses Pembiayaan Dari Pinjaman Online di Kota Tangerang Selatan. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, dan Akuntansi), 1336-1359.

Wahyuni, R. A. E., & Turisno, B. E. (2019). Praktik Finansial Teknologi Ilegal Dalam Bentuk Pinjaman Online Ditinjau dari Etika Bisnis. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia, 1(3), 379-391.

Widjaja, G. (2022). Pemahaman Konsumen tentang Pinjaman Online (Pinjol) di Jakarta. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 89–93.

Additional Files

Published

29-06-2024

Issue

Section

Volume 13 Issue 2, June 2024

How to Cite

Maulidina, S., & Hermawati, R. (2024). Analisis Faktor-Faktor yang Memengaruhi Minat Masyarakat Kota Jakarta terhadap Pinjaman Online Ceria BRI. ETNOREFLIKA: Jurnal Sosial Dan Budaya, 13(2), 328-342. https://doi.org/10.33772/etnoreflika.v13i2.2467
Share |

Similar Articles

1-10 of 132

You may also start an advanced similarity search for this article.