Pengaruh Promosi dan Persepsi Masyarakat terhadap Minat Menabung Produk Tabunganku pada Bank Sinarmas Kabupaten Mamuju

Authors

  • Muh. Syahrul Universitas Muhammadiyah Mamuju Author

DOI:

https://doi.org/10.33772/etnoreflika.v13i3.2866

Keywords:

promotion, community perception, saving interest, Tabunganku, Bank Sinarmas

Abstract

This study aims to examine the influence of promotion and community perception on the interest in saving the Tabunganku product at Bank Sinarmas in Mamuju Regency. Effective promotion through various media, both print and digital, is believed to affect the public's interest in choosing saving products. In addition, public perception regarding service quality, facility prices, and the credibility of the bank also plays a significant role in the decision to save. Using both qualitative and quantitative approaches, this research collects data through surveys and interviews with Bank Sinarmas customers. The results show that both the promotion carried out by Bank Sinarmas and the community’s perception of the bank's service quality and facilities significantly influence the interest in saving the Tabunganku product. These findings are expected to provide insights for the bank to improve promotional strategies and understand the importance of community perception in attracting customers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Muh. Syahrul, Universitas Muhammadiyah Mamuju

    Program Studi Manajemen, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Muhammadiyah Mamuju

References

Alfiyanti., E., Antikasari., T., W. (2022). Efektivitas Produk Tabungan Prima Berhadiah Dalam Menarik Minat Menabung Pegawai Negeri Sipil Di Bank Muamalat Indonesia Kantor Cabang Pembantu (KCP) Madiun. Research Journal of Islamic Banking and Finance, 1(1), 21-34

Dita., A. (2022). Pengaruh Promosi dan Brand Image (Citra Produk) terhadap Loyalitas Pembelian Produk Pepsodent di Ramayana Plaza Jalan Aksara Medan. Jurnal Keuangan dan Bisnis, 3(3), 221-233

Ferdy., Afriyeni. (2018). Aktivitas Pemasaran Produk Tabungan Pada PT. Bank Pembangunan Daerah (BPD) Sumatera Barat Cabang Utama Padang. Akademi Keuangan dan Perbankan Padang, 1-13.

Ghozali, I. (2012). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS. Yogyakarta: Universitas Diponegoro.

Handayani., A. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Persepsi Masyarakat Kecamatan Binjai Selatan Kota Binjai Pada Penggunaan Produk Tabungan Bank Syariah. Tesis. Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri SumateraUtara Medan. 1-71.

Hardiyanto, S., Pulungan D. (2021). Kesiapsiagaan Masyarakat dalam Menghadapi Bencana Alam di Kota Padangsidimpuan. Muqadimmah: Jurnal Sosial, Politik dan Humaniora.

Hertina, & Nelli, J. (2007). Sosiologi Keluarga. Pekanbaru: Alif Riau.

Kasmir. (2016). Etika Customer Service. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Lilis S, dkk. (2022). Pengaruh Promosi terhadap Keputusan Nasabah Menggunakan Produk Tabungan Haji di Bank Muamalat Indonesia KCP Binjai. Jurnal Maghrib, 1(1).

Luluk F, dkk. (2021). Pengaruh Promosi dan Brand Image terhadap Keputusan Nasabah dalam Memilih Pembiayaan Tabarok pada BPRS Sarana Prima Mandiri Pamekasan. Journal of Sharia Management and Business, 1(1), 30-48.

Mulyana. (2019). Persepsi Masyarakat. Kajian Moral, 7(12), 1391–1405.

Nilly Yuliani Kaawoan, dkk. (2022). Pengaruh Keragaman Produk, Persepsi Harga, dan Strategi Promosi terhadap Keputusan Pembelian Konsumen (Studi pada Produk Minimal Ladis di Matahari Megamall Manado. Jurnal Ekonomi Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 10(2), 501-520.

Pamungkas, A. F., Husnayetti. (2022). Analisis Kepuasan Konsumen Melalui Peningkatan Kualitas Pelayanan Dan Strategi Promosi (Studi Kasus Starbucks Palem Semi Karawaci). Jurnal Muhammadiyah Manajemen Bisnis, 3(1), 11-20.

Pangky Dwi Saputra, dkk. (2022). Pengaruh Promosi dan Pelayanan terhadap Minat Beli Nasabah Kredit Perumahan Rakyat (KPR) BTN Convensional Medan. Jurnal Penelitian 2(1), 384-404.

Pradana, Y. N. M., Sukaris. (2022). Analisis Kualitas Media Promosi Terhadap Perkembangan Produk Tabungan Kotak di Perumda BPR Bank Gresik. Jurnal Akuntansi, Manajemen, dan Ekonomi, 3(2), 167-17.

Rivai., Mulyadi. (2021). Definisi Persepsi. Pendidikan Tambusai, 5 (2), 180-194.

Riyana., B., Saadatirrohmi., S., A. (2022). Minat Nasabah pada Produk Tabungan Ib Hasanah (Studi Kasus di Bank BSI Ex BNI Syariah Kantor Cabang Mataram). Jurnal Perbankan Syariah, 1(1), 19- 26.

Santoso., P., H, dkk. (2022). Decision Analysis of Yamaha Nmax Motorcycle Sale From Price, Promotion, and Service Quality At Sumber Rejeki Motor Pekanbaru. Jurnal Bisnis Terapan, 2(1), 109-121.

Sudarso, A.(2021). Manajemen Pemasaran Jasa Perhotelan. Yogyakarta: Penerbit Deepublish.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Undang-Undang Nomor 10 tahun 1998, tentang Bank, penyempurnaan dari Undang-Undang Nomor 7 tahun 1992.

Yulian., E., A, dkk. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, dan Promosi Terhadap Loyalitas Pelanggan pada Pengguna Aplikasi Go-Food di Kota Jakarta. Jurnal Manajemen Dewantara, 6(1), 35-44.

Zainurossalamia ZA, M.Si. (2020). Manajemen Pemasaran, Teori & Strategi. Forum Pemuda Aswaja. Jl. Koak Kaok Wakan, Leneng, Praya, Lombok Tengah, Nusa tenggara Barat.

Additional Files

Published

30-10-2024

Issue

Section

Volume 13 Issue 3, October 2024

How to Cite

Syahrul, M. (2024). Pengaruh Promosi dan Persepsi Masyarakat terhadap Minat Menabung Produk Tabunganku pada Bank Sinarmas Kabupaten Mamuju. ETNOREFLIKA: Jurnal Sosial Dan Budaya, 13(3), 439-462. https://doi.org/10.33772/etnoreflika.v13i3.2866
Share |

Similar Articles

1-10 of 149

You may also start an advanced similarity search for this article.