Jualan Kopi di Pinggir Jalan pada Lima Wirausaha Kedai Kopi di Kota Kendari

Authors

  • Muhammad Sawal Rudi Yanto Universitas Halu Oleo
  • Nasrudin Suyuti Universitas Halu Oleo
  • Raemon Raemon Universitas Halu Oleo

DOI:

https://doi.org/10.33772/kabanti.v8i1.2749

Keywords:

entrepreneur, coffee shop, adaptive strategy

Abstract

This study aims to determine and analyze the adaptive strategies developed by roadside coffee shop entrepreneurs in several districts such as Kadia, Mandogga, and Abeli districts in Kendari City, Southeast Sulawesi Province. The theory used is the theory of socio-cultural adaptation strategies, put forward by Jhon William Bennet (1976). using ethnographic methods with data collection carried out using techniques of involved observation and in-depth interviews. The data obtained were analyzed descriptively and qualitatively, the analysis was carried out to simplify the data obtained in the research into a form that is easier to read and interpret. The results of this study show how the forms of adaptive strategies of coffee shop entrepreneurs in the city of Kedari, in maintaining the coffee shop business they have from the competition of other coffee shop owners in Kendari City.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Muhammad Sawal Rudi Yanto, Universitas Halu Oleo

    Jurusan Antropologi, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Halu Oleo

  • Nasrudin Suyuti, Universitas Halu Oleo

    Jurusan Antropologi, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Halu Oleo

  • Raemon Raemon, Universitas Halu Oleo

    Jurusan Antropologi, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Halu Oleo

References

Alimah, (2015). Analisis Pengaruh Faktor Motivasi, Lingkungan dan Pengetahuan Terhadap Minat Wirausaha Mahasiswa (studi kasus terhadap koperasi mahasiswa Stain Salatiga tahun 2014).

Apriyani, (2016). Peran Mata Kuliah Kewirausahaan Dalam Mengembangkan Minat Berwiausaha Terhadap Mahasisawa Fakultas Ekonomin dan Bisnis Islam Program Studi Ekonomi Syariah.

Damis, (2018). Strategi Kebertahanan Usaha Warung TIKALA Manado (suatu tinjauan antropologi).

Dewi, (2017). Kebudayaan Sebagai Sistem Kongnitif dan Sistem Simbolik.

Elvaa, (2018). Perilaku Wirausaha Tiga Pengusaha dari Generasi Z. (Jurnal),

Havilland, W. A. (1985) . Antropologi Jilid 2. Jakarta: Erlangga. (Jurnal),

Hasrulah. (2012). Eksitensi Kafe di Kota Makassar (Dalam Tinjauan Antropologi).

Nugraha, (2013). Pengaruh Jiwa Kewirausahaan dan Budaya Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha ( Studi Kasus pada Mahasiswa UMS Program Pendidikan Pkn Angkatan 2012 ).

Pujiyati, (2018). Analisis Strategi Pengembangan Wirausaha Muda Untuk Mewujudkan Wirausaha Mandiri dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Perekonomian Keluarga (Studi Pada Anggota BMT Al – Hasanah cabang Jati Agung Lampung Selatan). (Jurnal),

Qastari, (2016). Persaingan Usaha Kafe dan Warung Kopi di Kota Wantampone (suatu tinjauan antropologi hukum).

Rante, (2016). Pengaruh Budaya Etnis dan Perilaku Kewirausahaan Terhadap Kinerja Usaha Mikro Agribisnis di Provinsi Papua. (Jurnal),

Roisha, (2018). Motivasi Berwirausaha (Studi Kasus Terhadap Santri Putri di Pondok Pesantren Riyadtlatul Ulum, Batanghari Kabupaten Lampung Timur). (Skripsi), (Diakses 20 Februari 2021)

Roger M. K. (1974). Theories of Culture “Teori-Teori Tentang Budaya”. (Jurnal),

Saputri. (2016). Peranan Wirausaha Muda Surakarta (WMS) Sebagai Wahana Komunikasi Bisnis. (Jurnal),

Sastrodhiharjo., Suraji. (2020). Kekuatan Spiritualitas dalam Entrepeneurship. CV. Pena persada, Banyumas.

Spradley. (1997). Metode Etnografi. Tiara wancana, Yogyakarta.

Virginia, (2017). Studi Tentang Motivasi Anak Muda Untuk Berwiausaha di Kecamatan Samarinda Kota.

Warlen, (2018). Kesuksesan Wirausaha Muda Sebagai Role Model Terhadap Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa Manajemen, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Sumatera Utara

Widiyatnoto, (2013). Pengaruh Jiwa Kewirausahaan dan Budaya Keluarga Terhadap Minat Berwiausaha Terhadat Siswa/i SMKN 1 Wonosari dan SMKN 2

Yuliandri, M. T. (2015). Https://.Majalah.ottencoffee.co.id/evolusi-kedai-kopi/. (Artikel),

Yuliani. (2019). Keberadaan Warung Kopi dan Kaitanya dengan Pemanfaatan Perpustakan oleh Mahasiswa di Banda Aceh (Skripsi).

Additional Files

Published

2024-06-22

Issue

Section

Volume 8 Nomor 1, Juni 2024

How to Cite

Jualan Kopi di Pinggir Jalan pada Lima Wirausaha Kedai Kopi di Kota Kendari. (2024). KABANTI : Jurnal Kerabat Antropologi, 8(1), 121-135. https://doi.org/10.33772/kabanti.v8i1.2749

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.